new news


new news

آزاد-خبر-حوادث-اجتماعی-ورزشی-فرهنگی-هنری


با قدیمی ترین بستنی ایرانی آشنا شوید

 به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران؛ تاریخچه نوبر بهار از میرزا رضا كرمانی قاتل ناصرالدین شاه در روز پنجشنبه 11 اردیبهشت 1313 در تهران از دكان ممد ریش بستنی خرید و خورد. روز بعد هنگام ظهر ناصرالدین شاه را داخل حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) ترور كرد.مامورین نظمیه كه سرگرم تحقیق و تفحص درباره ریشه های ترور بودند وقتی دانستند یكروز قبل میرزارضا از ممد ریش بستنی خریده و خورده است به سراغ او رفتند و او را به نظمیه برده و شكنجه اش كردند و مرتبا می پرسیدند در بستنی چه ریخته بودی كه میرزارضا آن قدر جرات بخشیده بود كه شاه مملكت را كشد. زودباش بگو و حقیقت را بیان كن.

بستني فروشي که صاحب آن«ممد بستني» بود در تهران اقدام به تهيه نوعي بستني خامه اي کرد که از سوي مردم مورد توجه بسيار قرار گرفت. براي تهيه اين بستني که تکه هاي ثعلب به وفور در آن ديده مي شد، يخ و نمک را درون بشکه اي مي ريختند و بشکه را پر از شير مي کردند و پس از آن در بشکه را مي بستند و به هر ترتيبي که بود آن را خوب تکان مي دادند. به اين شکل اولين بستني در ايران تهيه شد. پس از آن بسياري از افراد به صورت دوره گرد اقدام به تهيه و فروش اين نوع بستني کردند. بستنی ممد ریش شهرت زیادی در تهران به دست آورد. بستنی فروشی او در جنوب شهر بود و در بهار و تابستان غلغله ای در دكان دو نبش او كه سه نبش و چهارنبش هم شد بر پا می شد او تا حدود سال های 1335-1334 زنده بود.

بستنی خامه ای پر از گلاب و خامه و هل و بسیار مایه دار و كش آمدنی، كاملا سفید مانند برف لای دو نان مخصوص معروف به حصیری كه روزانه چند هزار دانه از آن به فروش می رفت. سال ها بستنی به همان سادگی و رنگ شیری عرضه می شد تا اینكه در حدود سال 1329 بستنی ماشینی كالیفرنیا به بازار آمد و ذایقه ها بدان عادت كرد. بعدها بستنی زعفرانی زرد رنگ نیز شهرت یافت .
از آنجايي که در ابتدا بستني در ظروف غير بهداشتي براي خريداران سرو مي شد، دوره گردان اقدام به قرار دادن بستني لاي دو تکه نان به نام «نان حصيري» کردند. با اين کار بسياري از خريداران که تا آن زمان تمايل به خوردن بستني داشتند اقدام به خريد آن نمودند.
از آن پس طرفداران بستني در ايران دو چندان شد. بستني ناني در ايران سال ها ذائقه ها را به سوي خود جلب مي کرد اما موج دوم تمايل ايرانيان به بستني در زمان مظفرالدين شاه به راه افتاد. در آن زمان فردي به نام« اکبر مشهدي» با ممد بستني آشنا شد و در 19 سالگي از طريق نزديکان او به دربار مظفرالدين شاه راه يافت.


او تا آخر عمر قاجاريه در دربار بستني سرو مي کرد.پس از به سلطنت رسيدن رضا خان اکبرمشهدي از دربار اخراج شد و به واسطه پولي که در دربار مظفرالدين شاه پس انداز کرده مغازه بستني فروشي «اکبرمشدي» را در ميدان راه آهن تهران راه اندازي کرد. آن زمان هنوز یخچال ساخته نشده بود وی مجبور بود برای تهیه یخ از یخچال های طبیعی راه های طولانی تا کوه های شمال شهر را طی کند . گاه تا عمق ۶۰ متری در دل یخچال های طبیعی پایین برود تا ذره ای یخ بدست بیاورد.

ويژگي بستني اکبرمشدي، وجود خامه، گلاب و زعفران درونش بود که آن را از بستني هاي ديگر متمايز مي ساخت.

 

با گذشت سال ها و افزایش شهر نشینی و بالار فتن مشتریان بستنی ، بستنی به تدریج به صورت لیوان كاغذی عرضه شد، انواع رنگ ها بستنی توت و شاه توت و قهوه و كاكائو و پرتقال و لیمو و آناناس و موز و غیره در بازار بسیار پررونق است.

اكنون انواع بستنی ها در ایران عرضه می شود و البته بستنی های تهیه شده در كارخانه های معروف كه پس از تولید در كامیون مجهز به سردخانه به فروشگاه ها انتقال یافته و در یخچال فروشگاه ها قرار میگیرد ، فروش بسیار گسترده تری دارد./ف

بستنی اکبرمشدی

تجریش

بستنی حاجی بابا

نارمک

بستنی سنتی عمو حسین

لواسان

بستنی منصور

کرج

فالوده بستنی میثم

ولیعصر

بستنی طهران

سعادت آباد

دات شکلات

ستارخان

بستنی پگاه

کرج

بسکین رابینز

گیشا

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: FAZEL | تاريخ: جمعه 18 فروردين 1391برچسب:بستنی,ایران, | موضوع: <-PostCategory-> |